03-9799923
אמון הציבור
info@tanzania-trip.co.il | 03-9799923 טנזניה טריפ - המומחים לטיולים בטנזניה
call us now

טיולים פרטיים לטנזניה וזנזיבר

טיול שיגשים את החלומות הכי פרועים שלכם.
לזוגות | משפחות | וקבוצות

טיולים לטנזניה בטיסות ישירות

טיולים לטנזניה וזנזיבר בטיסות ישירות במגוון תאריכים

טיולים מאורגנים לטנזניה וזנזיבר

טיולי הספארי הטובים ביותר בעולם!
הדרכה בעברית | פנסיון מלא | לודג'ים מפנקים

להפוך מנער לבוגר – שבט המסאים במזרח אפריקה

גיורא (גיגי) לוין, איש האופרציה שלנו, מדריך טיולים מבוקש ואחד האנשים המרתקים שהכרנו, חושף בפנינו את טקס הבגרות המסקרן של בני שבט המסאי, בין השבטים הבולטים והעתיקים ביותר במזרח אפריקה.

 
בקרב חברות שונות ועמים שונים על פני כדור הארץ, ישנן מסורות עתיקות יומין אשר מסמלות את המעבר של הילדים מגיל הנערות אל גיל הבגרות; בקרב שבטים שונים במזרח אינדונזיה, נערים בני 10 ו 11 שנה נשלחים במסע ארוך אל הים ואמורים להביא שלל דגים אשר יצדיק את התבגרותם; בארה”ב ועמים נוספים במערב אירופה, טקס ההתבגרות מגיע מאוחר בהרבה וקשור בדרך כלל בסיום לימודי התיכון; אנחנו היהודים חוגגים את המעבר לבגרות בטקס בר / בת מצווה ואילו בקרב שבטי המסאים (MAASAI) החיים במזרח אפריקה (באזור הגבול שבין מדינות קניה וטנזניה), טקס ההתבגרות מלווה כמעט תמיד בברית מילה של הנערים.

שבט המסאי

 

הקבוצה החדשה

טקס ברית המילה וההתבגרות של שבט המסאים, כמו גם של בני דודם, שבטי הסמבורו (SAMBURU) והטורקנה (TURKANA) הנם עתיקי יומין והחוקרים מעריכים כי טקסים אלו נערכים ברציפות כבר למעלה מ-1,000 שנים. בנקודה זו צריך לזכור כי טקס ברית המילה של הנערים המסאים נעשה בגילאים מאוחרים (מגיל 7 ועד גיל 13) ולא בגיל של 7 ימים כנהוג אצלנו. המבוגרים החיים בשבט הם המחליטים מתי הנערים השונים בכפרים סמוכים, מבוגרים מספיק כדי להפוך לבוגרים אמיתיים; מקור המנהג הזה מימים ימימה כאשר בתקופות שונות היה צורך בהכשרתם של לוחמים ומגנים על הכפרים השונים – בין אם משבטים פולשים שונים ובין אם כהגנה מחיות בר (בעיקר אריות) אשר איימו לטרוף את עדרי הבקר הגדולים של המסאים. לעיתים נקבע הדבר כאשר קבוצת ילדים מסוימת מתחילה לצמח זקן, לעיתים כאשר מחסור בבוגרים “מכריח” את הנערים להתבגר במהירות ולצאת עם עדרי הבקר למרעה, לעיתים מאחר ומספר נערות בכפר אמורות להתחתן (ובחברה המסאית חייבים האחים לעבור ברית מילה לפני נשואי אחותם) ועיתים, בגלל מוות פתאומי של אב המשפחה, יש צורך להפוך את בניו לבוגרים ובהקדם, כדי שיוכלו לרשת את כל רכושו. כל הבנים בקבוצת הגיל הזו האמורה להפוך לבוגרת בתוך זמן קצר נקראים בשפת המסאים בשם ILNG’EETIANI או בתרגום חופשי: “הקבוצה החדשה”.

שבט מסאי

 

לבחור את “הנבחר”

כאמור, זקני הכפר מתאספים ומחליטים כי קבוצת נערים כזו או אחרת מוכנה לעבור את ברית המילה ולהפוך לבוגרת; הם בונים עבורם בית צדדי אשר בו ייערכו מספר טקסים לציון האירוע. בבית זה מתכנסים כל הנערים ומתחילים לרקוד ריקודים מסורתיים במשך ארבעה ימים רצופים. במשך הימים האלו, עוקבים המבוגרים אחר הנערים ומסמנים מביניהם נער אחד אשר נראה להם בוגר ורציני יותר; לאחר ארבעת ימי הריקודים, מובא למקום שור בוגר אשר נשחט לעיני הנערים; הנער שסומן כבוגר שותה ראשון את דמו של השור השחוט ואח”כ יתר הנערים. כינויו של נער זה הוא OLAIGUENANI ובקיצור: “הנבחר”. חשוב להבין כי בחירתו של נער זה על ידי המבוגרים תשפיע בעצם על חייו ועל כל חייהם של יתר נערי הקבוצה מאחר ונער זה יוכר עד סוף חייו כמנהיג הנבחר של אותה קבוצת הגיל; לדבריו יהיה משקל יתר והוא יכובד על ידי כולם – לכל חייו.

שבט המסאי בטנזניה

 

הנער הפך ל”מורן”

לאחר ארבעת ימי הריקוד ושתיית דמו של השור, מפוזרים הנערים חזרה לכפריהם למשך מספר חודשים נוספים עד שיחליטו שוב זקני הכפרים על היאספותם מחדש; או אז מתחיל הטכס האמיתי – הנערים אמורים תחילה להפיל ארצה שור בוגר וזאת רק בכוח ידיהם; מקרב כל השוורים המופלים, נבחר שוב שור אחד אשר יישחט ובשרו ייאכל בטקס. מיד לאחר מכן, מובלים הנערים כל אחד לבתיהם ועוברים את טקס ברית המילה עצמו. תהליך ההחלמה לוקח מספר שבועות ובכל אותו הזמן הם לא יעזבו את ביתם ויטופלו על ידי המשפחות בצורה הטובה ביותר – אוכל משופר, תרופות מיוחדות כנגד הזיהום האפשרי וכדומה. לאחר שהחלימו, עוזבים כל הנערים הבוגרים את ביתם ומקימים להם כפר קטן משלהם, בריחוק מה מיתר הכפרים, כפר הנקרא ENKANG. בכפר הזה, כדי להשלים את התבגרותם הם יעברו את הגילוח היסודי הראשון בחייהם. לאחר מכן מוכרים הנערים כבוגרים והופכים ללוחמים מסאים המכונים “מורן” (MURRAN).

מרגע זה הם רשאים לשאת חניתות מתכת ומגיני עור ובמקביל הנם רשאים לאמץ להם מסורות מסאיות עתיקות השמורות אך ורק לבוגרים ולוחמים – הם לעולם לא ישתו חלב לבדם אלא רק בחברותא, במידה והם אוכלים בשר זה יהיה בתוך הסבך בלבד, הם ייפגשו אחת לכמה שבועות בכפר שלהם כדי לשוחח ולדון בדברים שונים – ועוד. הם גם ירשו לעצמם מידי פעם בפעם לשחוט פרה ולאכול את בשרה והחשוב מכל – הם יישארו לוחמים ומגני הכפר לאורך שנים ארוכות.

הנערים הפכו לבוגרים ועוד חוליה במסורת ארוכת השנים הוכתרה בהצלחה.

 

מאת גיורא לוין –  מרצה מוסמך לגיאוגרפיה ואנתרופולוגיה; מדריך טיולים בחו”ל. ביקר והדריך במזרח אפריקה מעל ל-100 פעמים.

רוצים לפגוש את שבט המסאי ושבטים נוספים מקרוב? קליק קטן, ואתם בדרך לטיולים מאורגנים בטנזניהלטיולים פרטיים בטנזניה

לשאלות צרו עימנו קשר

.

ראשית גיורא מדריך מדהים לא רק בידע ( גוגל מהלך) אלא גם באישיות הנינוחה, ההיכרות שלו את המקומות והאנשים אליהם הגענו, ההמלצות הטובות ועוד הרבה מעבר לכך. כל יום היה חוויה מיוחדת בפני עצמה, המלונות מעולים!!! והאוכל טעים מאוד. עד לטיול זה לא הכרתי את חברת מיי טריפ. ללא ספק, לפני היעד הבא אתחיל לחפש אצלכם. תודה רבה על חוויה מיוחדת
משפחת עקיבא
עודד הוא מדריך מעולה שמשלב ידיעת החומר עם אכפתיות וראיה מקיפה של הקבוצה וצרכיה. בכל יום היה ברור שמישהו חשב ותכנן והשקיע בכדי שנהנה מהטיול. מסביב לעודד היו הרבה נהגים שעשו מעל ומעבר בכדי שנהנה . מבחינתנו הטיול הזה היה הצלחה! תודה רבה לכל הצוות
הי הדר חזרנו כולנו עיפים אך מרוצים. במילה אחת ששווה אלף מילים מושלם! הטיול היה מתוכנן בצורה מושלמת כל פרט ופרט. המדריך עודד היה מליון מיצא את כל מה שרק אפשר היה. במסירות, במדויק המון ידע, נעים הליכות השקיע את נשמתו וירד עד הפרטים הקטנים. הר אותיו בערב היו מאלפטת וזה לאחר יום של 12 שעות!! מושלם. הנהגים מעולים ומיומנים אדיבים ודאגו לכולם. כל הכבוד לחברת My Trip שהשקיעה כל כך הרבה ודאגה לנו ולסיום צ'יפרה אותנו בטיול בזנזיבר. תודה לכל העוסקים במלאכה. כל הקבוצה נתנה פה אחד ציון 10. ולך אני מודה במיוחד שבזכותך יצאנו למסע הגדול שלנו. תמיכתך והשרות שלך ראויים לשבח. זו פעם רביעית שאני באפריקה שלישית בטנזניה אבל הטיול הזה היה מעולה והאחרים התגמדו. תודה עטי אילן יהלי וליאו שפיגל.
משפחת שפיגל

4.8/5 - (47 votes)